این جزوه جز مجموعه جزوات خلاصه نکات منابع رشته روانشناسی تربیتی برای آمادگی آزمون دکتری دانشگاه آزاد برای کنکوری ها می باشد،در قالب pdf و در 134 صفحه.
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 134 |
حجم | 11545 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | |
دسته بندی | جزوه |
توضیحات کامل
فهرست مطالب :
فصل اول : تعریف روانشناسی پرورشی
تعریف پرورش
پرورشو کارآموزی
تعریف آموزش
تفاوت یادگیری و رفتار
تفاوت رفتار با عملکرد
تفاوت یادگیری و تفکر
مقایسه آموزش با یادگیری .
فصل دوم : پژوهش در روان شناسی پرورشی
هدفهای روان شناسی پرورشی
مقایسه روشهای پژوهش کمی و کیفی
مراحل انجام پژوهش
فصل سوم : مراحل و هدف های آموزش
طرح هفت مرحلهای هدف گزینی تایلر
فصل چهارم : طبقه بندی هدف های آموزشی
طبقه بندی بلوم از هدفهای آموزشی
فصل پنجم : ویژگی های ورودی یادگیرندگان
تعریف و مشخصات رفتار ورودی
ویژگیهای رفتار ورودی
فصل ششم : نظریه های رشد شناختی
رشد و یادگیری
فصل هفتم : نظریه های رفتاری یادگیری
فصل هشتم : نظریه های شناختی یادگیری
فصل نهم : نظریه چند پردازی یادگیری ( نظام یاد )
فصل دهم : نظریه سازندگی یادگیری
فصل یازدهم : انگیزش و یادگیری
فصل دوازدهم : روش های آموزش و غیر مستقیم
فصل سیزدهم : آموزش برای یادگیری در حد تسلط
فصل چهاردهم : آموزش به کمک روش های تغییر رفتار
فصل پانزدهم : آموزش برنامه ای و ماشین آموزشی
انواع برنامه های آموزشبرنامهای
فصل شانزدهم : آموزش مهارت ها و راهبردهای یادگیری و مطالعه
فصل هفدهم : آموزش مفاهیم و اصول
فصل هجدهم : آموزش حل مسأله و تفکر انتقادی
فصل نوزدهم : آموزش هوش و آفرینندگی
فصل بیستم : مفاهیم کلی ارزشیابی
فصل بیست و یکم : تهیه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
منابع
قسمتی از متن جزوه:
فصل اول : تعریف روانشناسی پرورشی
روانشناسی پرورشی چنانچه از نام آن پیداست برخاسته از دو نظـام مسـتقل یعنـی روانشناسـی و پـرورش ( آمـوزش و پرورش )
است .
روانشناسی پرورشی شاخه یا از علم روان شناسی است که در خدمت پرورش کاران قرار دارد . روان شناسی خود یکی از شاخه یها
علوم تجربی و علوم تجربی نیز یکی از دانشها یا معرفتها ی بشری است . ویژگی مهم علوم تجربی این اسـت
که یافته های آن از راه مشاهده تجربی به دست یم دیآ . در علوم تجربی مشاهده به دو شـکل عمـده مشـاهده طبیعـی و مشاهده کنترل
شده صورت یم یگ رد . منظور از مشاهده طبیعی دقت کـردن در امـور هسـتی بـدون دخـل و تصـرف در آنهاست . مشاهده کنترل
شده به آن نوع مشاهده گفته یم شود که دانشـمند ابتـدا در موقعیتهـا ی مـورد نظـر خـود
تغییراتی ایجاد نما یدو آن گاه به مشاهده نتایج حاصل می پردازد .
روان شناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای شناختی و ذهنی زیربنای رفتار است .
تعریف پرورش
پرورش عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمی و شناختی ، روانـی ، اجتمـاعی یـا بـه طور کلی
رشد شخصیت پرورش یابندگان در جهـت هنجارهـای مـورد پـذیرش جامعـه و نیـز کمـک بـه شـکوفا کـردن استعدادهای آنها است
پرورش و کارآموزی
هدف کار آموزی، بر خلاف پرورش ، شکوفا ساختن استعدادهای همه جانبه افراد یا رشد شخصـیت آنـان نیسـت بلکـه منظور آن
دادن فنون و مهارت یها مورد نیاز به کارآموزان برای انجام شغل یا حرفهیا معین است بنابراین کار آموزش را باید بخش کوچکی از
پرورش دانست که هدف آن تربیت افراد پذیرفتن مشاغل و تخصص یها گوناگون است .
تفاوت های بین نهادهای پرورش و دوره های کارآموزی
1 – پرورش فرآیندی است گسترده و دراز مدت با هدف یها کلی و جامع ، در حالی که کارآموزی فعالیتی است محـدود و مشخص با
هدف یها دقیق که معمولاً در مدت زمانی نسبتاً کوتاه انجام یم ردیگ .
2 – پرورش غالباً وظیفه نهادهای رسمی و دولتی است در حالی که دوره یها کـارآموزی را بیشـتر مؤسسـات صـنعتی و خدماتی
خصوصی و گاه دولتی برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود تأسیس و اداره یم کند . 3 – دوره یها پرورشی عموماً بسیار کلی و
جامع و مستمر هستند ، اما هدف یها کارآموزی معمولاً محـدود ، مشـخص ومقطعی هستند.
4 – در نظام یها پرورشی ، پرورش یابندگان آزادند تا با بهره گیری از امکانات گوناگون نهادهای پرورشی مانند معلمان ،
دروس مختلف و … و با توجه به علائق و استعدادهای متنـوع خـود ، مسـیرهای دلخـواه را برگزیننـد . امـا در دور یهـا کارآموزی ،
کارآموزان موظفند به رغم علاقه ها و استعداد های مختلف خود به سوی هدف یها واحدی کـه در برنامـهآن دوره ها در نظر گرفته
شدهاند پیش بروند .
و…
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود